کفش

اشتغال زایی صنعت کفش در ایران در 50 سال گذشته

رتبه چهارم اشتغال زایی در کشور مربوط به صنعت کفش است

اشتغال زایی صنعت کفش در ایران بسیار بالا است. کفش یکی از اصلی‌ترین نیاز جامعه بشر است. همان‌طور که می‌دانید نمی‌توان بدون کفش راه رفت. زیرا امکان هر گونه ضربه به پای انسان وجود دارد و از آنجایی که پا، مقاومت زیاد ندارد، دچار مشکل خواهید شد.

کفش‌ها پای شما را می‌پوشانند و در واقع از پای شما محافظت می‌کنند. این موضوع باعث شد اولین کفش‌ها در ایران تولید شوند. تولید کفش در ایران به دوره مادها بر می‌گردد تا به امروز که اشتغال زایی صنعت کفش در ایران به حدی رسیده که رتبه چهارم را در کشور از آن خود کرده است.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با تمامی نکات مهم در رابطه با اشتغال زایی صنعت کفش در ایران آشنا شوید.

رتبه چهارم اشتغال زایی در کشور مربوط به صنعت کفش است

 

 

تاریخچه تولید کفش در ایران

تولید کفش در ایران به دوره ماد‌ها بر می‌گردد. کفش‌هایی که در کتیبه‌ها دیده می‌شوند، معمولاً به شکل جوراب هستند که جنس آن‌ها نیز چرم است. کفش‌ها توسط پابندهایی که به شلوار آن‌ها متصل است، روی پا محکم می‌شوند.

در دوره هخامنشیان نیز تغییراتی در کفش‌ها ایجاد شد و به دو گروه اشرافی و معمولی تقسیم شد. در دایرةالمعارف ايرانيكا در مورد کفش‌های دوره مادها و ‌هخامنشیان این گونه نوشته شده است:

این کفش‌ها معمولاً به رنگ زرد یا قرمز بودند. در واقع چکمه‌هایی بودند که جلوی آن‌ها بسته بود. لبه ممتاز کفش با لبه‌های دیگر گاه رو به زانو برمی‌گشت. یا چکمه‌هایی بودند که پاشنه‌ای بلند و زیره‌ای ضخیم داشتند. ‌ پاشنه این کفش‌ها، داخلی بود و با مرواريدها، سنگ‌های گران‌بها همراه با رودوزی‌های زيبا تزئین می‌شدند.

در دوره‌های صفویه و قاجار، کفش‌ها به صورت نوارهای کتانی بودند که به دور پای می‌پیچیدند یا كفش‌های تختی که زيره‌های چرمی‌ سبز رنگ داشتند و به آن‌ها بندهايی متصل می‌شدند. این کفش‌ها چاروت نام داشتند.

کفش‌هایی که افراد در مناطق گرمسیری به پا می‌کردند، از برگ‌های نخل ساخته می‌شد. در نهایت در زمان پهلوی با وجود سفیران خارجی در ایران، کفش ایرانیان نیز به شکل کفش جهانی تبدیل شد. در این دوره‌ها کفش‌ها اغلب توسط خود افراد تولید شده و استفاده می‌شدند.

اما برخی از افراد نیز بودند که یک تولیدی کوچک داشتند و کفش‌ها را برای طبقه اشراف تولید می‌کردند. در واقع تولید صنعتی آن گونه که باید، نبود. در نتیجه اشتغال زایی صنعت کفش در ایران در آن دوره مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

تاریخچه تولید کفش در ایران

 

 

اشتغال زایی تولیدی‌های کفش در ایران

شاید با شنیدن عبارت «اشتغال زایی صنعت کفش در ایران»، ذهنتان تنها به سمت فروشندگی ست کیف و کفش زنانه برود. در حالی که شغل‌های مختلفی در صنعت کفش ایجاد شده است که شما می‌توانید به دلخواه و با توجه به شرایط در هر شغلی که دوست دارید، مشغول به کار شوید. در ادامه با این شغل‌ها آشنا می‌شوید.

اشتغال زایی تولیدی‌های کفش در ایران

 

 

 

کار در کارخانه‌ها

تولید کفش در کارخانه صورت می‌گیرد. کار در کارخانه یکی از شغل‌هایی است که در صنعت کفش وجود دارد. البته توجه داشته باشید که کارخانه‌های مختلف نیز وجود دارند.

کارخانه‌ای که مواد خام را به مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کفش تبدیل می‌کند، کارخانه‌ای که با مواد اولیه مورد نیاز، کفش را تولید می‌کند، کارخانه‌ای که جعبه‌های کفش را تولید می‌کند.

انبارداری

کفش‌های تولید شده به انبار منتقل شده و از آنجا به فروشگاه‌های سراسر کشور عرضه می‌شوند؛ بنابراین انبارداری را می‌توان از اشتغال زایی صنعت کفش در ایران دانست.

واسطه‌گری

برخی فروشگاه‌های اختصاصی، محصولات خود را با واسطه به فروش می‌رسانند. مثلاً برند پاما که فروشگاه خود را در سال 1397 افتتاح کرد، به صورت آنلاین نیز فعالیت می‌کند.

اگر شما کفش‌های پاما را به صورت اینترنتی و آنلاین در سایت خرید کفش زنانه بفروشید، واسطه محسوب می‌شوید و سود خود را از قیمت کل کفش دریافت می‌کنید.

واسطه‌گری

 

 

راننده

کفش‌ها از کارخانه به انبار و از انبار به فروشگاه‌ها جابه‌جا می‌شوند. شما می‌توانید به عنوان راننده، در صنعت کفش شغل داشته باشید.

بازرگانی

بازرگانی یکی از مهم‌ترین شغل‌هایی است که در صنعت کفش ایجاد می‌شود. برند‌های معتبر که صادرات کفش را به سایر کشور‌ها انجام می‌دهند، نیاز به یک بازرگان دارند. شما با داشتن کارت بازرگانی و تجربه و دانش کافی می‌توانید کار بازرگانی را انجام دهید و حقوق قابل توجهی دریافت کنید.

انواع تولیدی کفش زنانه در ایران

صنعت کفش و اشتغال زایی صنعت کفش در ایران از گذشته تاکنون پیشرفت چشمگیری داشته است. همان‌طور که مشاهده کردید و می‌دانید کفش‌های دوره ماد‌ها با کفش‌های امروزه قابل مقایسه نیستند!

این نشان می‌دهد که صنعت کفش دچار تغییراتی شگرف شده است. منظور از اشتغال زایی، شغل‌هایی است که با شروع صنعت کفش، ایجاد شدند. در ادامه با اشتغال زایی‌هایی که برند‌های مختلف کفش ایرانی ایجاد کردند، آشنا می‌شوید.

محصولات فروشگاه شانی لند

انواع بوت زنانه

انواع کالج زنانه

 

کفش ملی

اولین کفش ملی در سال 1335 توسط رحیم متقی ایروانی در کارخانه‌ای تولید شد. این کفش با برند فیل مغرور سر به زیر، آرم یک فیل با بک گراند زرد، شرکت ولکو و کارخانه کفش ملی شناخته شد. برند کفش ملی، قوی‌ترین برند کفش ایرانی در تاریخ تجارت ایران بوده است‌.

اشتغال زایی صنعت کفش در ایران برای شرکت ولکو ابتدا 35 کارگر و سپس به 2500 کارگر افزایش یافت. حدود 52 کارخانه با عنوان کفش ملی بنا شد و تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای فروش نیز افزایش یافت. در نهایت حدود 9 تا 11 هزار کارگر در این کارخانه‌ها شروع به فعالیت کردند.

اما با وقوع انقلاب اسلامی ‌این شرکت مصادره شد و هم اکنون 700 کارگر از این شرکت در کفش گنجه و بخش‌های بازرگانی مشغول به کار هستند.

کفش بلا

برند بلا، دومین برند تولید انواع کفش در ایران بوده است. خانواده عمید حضور ابتدا به فروش انواع کفش زنانه و انواع کیف زنانه مشغول بودند، اما پس از آن به تولید این کفش‌ها و ایجاد شغل صنعت کفش در ایران مشغول شدند.

این برند انواع نیم بوت زنانه، دمپایی زنانه، کفش اسپرت زنانه و … را تولید می‌کرد. شرکت بلا با اشتغال زایی برای حدود 280 کارگر، بعد از 15 سال به دلیل بدهی زیاد تعطیل شد.

کفش بلا

 

 

 

کفش وین

برند وین سومین برند تولید‌کننده کفش بود که در سال 1340 توسط مصطفی حسین زاده راه‌اندازی شد. این برند با ایجاد اشتغال برای 800 کارگر، در نزدیکی کرج شروع به کار کرد. در تیزر‌های تبلیغاتی این کفش، به این اشاره شده بود که با کفش‌های برند وین در مسابقات دوی ماراتن برنده می‌شوید.

از آنجایی که کفش‌های تولیدی این برند بسیار مورد توجه قرار گرفتند، تولید آن نیز افزایش یافت و اشتغال زایی صنعت کفش در ایران نیز بیشتر شد. این برند تا به الان بخش بزرگی از خرید و فروش کفش‌های ایرانی را در دست گرفته است.

کفش نهرین

برند نهرین از دیگر برند‌های تولید کفش است. کفش نهرین توسط خانواده محسن طالقانی تولید شد. این کفش‌ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بودند. برند‌های گام و آلبرتینی از زیر مجموعه‌های برند نهرین هستند.

امروزه با اشتغال زایی صنعت کفش در ایران برای افراد مختلف، بازارهای صادراتی برند نهرین گسترش یافته است. در نتیجه افراد بسیاری در کارخانه‌های این برند مشغول به فعالیت هستند.

کفش نهرین

 

 

کفش آرتمن

برند آرتمن با مدیریت امیر تهذیبی از برند‌های مورد علاقه خانم‌ها بوده است. چرا که این برند به دنبال تولید کفش‌هایی است که با تیپ، شخصیت و استایل افراد مطابقت داشته باشد.

از آنجایی که سلیقه و استایل افراد با یکدیگر متفاوت است، کفش‌های گوناگونی هم تولید می‌شود. برای تولید کفش‌های گوناگون نیاز به نیروی کار بسیار است؛ بنابراین برند آرتمن با اشتغال زایی صنعت کفش در ایران، خدمت بزرگی به مردم ایران کرده است.

شیما کفش

شیما کفش یکی از برترین برندهای کفش ایرانی است که فعالیت خود را از یک کارگاه کوچک و با کارگرانی محدود شروع کرد. تلاش‌های بی‌وقفه این برند باعث اشتغال زایی صنعت کفش در ایران شد و افراد بسیاری در این کارخانه‌ها شروع به کار کردند.

به‌طوری‌که روزانه بیش از 10 هزار کفش ایرانی در این کارخانه تولید می‌شود. کیفیت این کفش‌ها به گونه‌ای است که به ارمنستان، باکو، قزاقستان، ازبکستان و غیره صادر می‌شود.

کفش ویزلند

آرش حسامی ‌در سال 1394 برند ویزلند را با هدف کارآفرینی صنعت کفش در ایران تأسیس کرد. اشتغال زایی صنعت کفش در ایران توسط برند ویزلند در بیش از 40 شعبه در 4 نقطه شهر تهران صورت گرفت.

این برند علاوه بر تولید کفش پاشنه بلند زنانه و صندل زنانه، به تولید انواع کیف دوشی زنانه، کیف دستی زنانه، ست کیف زنانه و … پرداخته است. کیفیت محصولات تولیدی این برند باعث شد در سال 1397 برند برتر نامیده شود. هم‌اکنون می‌توانید به صورت اینترنتی این کفش‌ها را خریداری کنید.

کفش ویزلند

 

 

کفش پاما

برند پاما از دیگر برند‌هایی است که به ایجاد شغل در صنعت کفش در ایران کمک کرده است. این برند با اشتغال زایی برای مردم کشور ایران، کفش‌های زیادی را تولید کرد. هم اکنون در فروشگاه این برند می‌توانید حضوراً خرید را انجام دهید و یا به صورت اینترنتی خرید کنید.

چرم مشهد

مطمئناً همه شما با کارخانه چرم مشهد آشنایی دارید. این کارخانه در سال 1375 توسط آقای مهندس حمیدی ساخته شد. کارخانه چرم مشهد برای 1013 کارگر شغل ایجاد کرد. کوله پشتی زنانه، کفش کالج زنانه، کیف پاسپورتی زنانه و … تولیدی در این کارخانه، به صورت حضوری و اینترنتی به سراسر کشور ارسال می‌شود.

چرم درسا

برند چرم درسا در سال 1370 توسط امیر کاظم نورمحمدی و شاهین فاطمی ‌تأسیس شد. این برند در مدت زمان کوتاهی معروف شد و تولیدات آن گسترش یافت. از این‌ رو نیروی کار زیادی را در بر گرفت.

هم اکنون اشتغال زایی صنعت کفش در ایران در برند درسا، شامل زیر مجموعه‌های آن یعنی تاج درسا، خانه درسا، کافه درسا و چرم درسا نیز می‌شود. این کارخانه‌ها در تولید انواع کیف پول چرم، کیف مجلسی زنانه، کیف کمری زنانه و … هم فعالیت می‌کنند.

چرم درسا

 

 

سخن پایانی

نمی‌توان به طور دقیق گفت بزرگ‌ترین تولیدی کفش در ایران کدام تولیدی است. چرا که هر کدام از آن‌ها در جایگاه خود، بهترین هستند و در صنعت کفش و اشتغال ‌زایی نقش مهمی ‌ایفا کرده‌اند. در نتیجه باید با توجه به شرایط خود برای اشتغال زایی صنعت کفش در ایران اقدام کنید.

سایت شانی لند دارای بهترین کفش های زنانه میباشد، برای دیدن مدل ها کلیک کنید :

کفش بوت زنانه – کفش پاشنه بلند زنانه – کفش اسپرت زنانه – دمپایی زنانه – صندل زنانه – کالج دخترانه – ست کیف و کفش زنانه

وسایت شانی لند دارای بهترین کیف های زنانه میباشد، برای دیدن مدل ها کلیک کنید :

ست کیف زنانه – کیف مجلسی چرم – کوله پشتی زنانه – کیف دوشی زنانه – کیف کمری زنانه – کیف پاسپورتی زنانه – کیف دستی – کیف پول چرم

 

سایر مقالات:

انواع کفش پاییزی زنانه و دخترانه – 20 مدل جدید در شانی لند
قیمت تشک خوشخواب در 1401 {مشخصات + ویژگی ها} – لیست قیمت
بلند قد دیده شدن بانوان با 10 مدل از بهترین کفش های زنانه

 

 

آریان توکلی

مجموعه شارینو متشکل از تیم 25 نفره (گرافیک، تولید محتوای متنی، برنامه نویسی و سئو ) با سرپرستی مهندس آریان توکلی با سابقه 10+سال در حوزه طراحی سایت .و سئو مشغول به فعالیت میباشد.لطفا از وبسایت و پیج اینستاگرام ما دیدن فرماید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا